Sprzedaż rzeczy ruchomych niekoncesjonowanych stanowiących odpady prowadzona jest w Oddziałach Regionalnych, w trybie przetargu pisemnego (ofertowego) lub ustnego (licytacji) albo w trybie sprzedaży bezprzetargowej.
Obrót tego rodzaju odpadami odbywa się w oparciu m.in. o przepisy:
- ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r., poz. 992),
- ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1466 z późn. zm),
- ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. z 2016 r. poz. 1803
z późn. zm.).
Wśród najczęściej oferowanych rzeczy ruchomych niekoncesjonowanych stanowiących odpady są: złomy metali żelaznych i nieżelaznych, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpadowe kable, zużyte opony, przepracowane materiały pędne i smary oraz paliwa.
Zakupu rzeczy ruchomych niekoncesjonowanych stanowiących odpady mogą dokonywać podmioty gospodarcze, które spełniają warunki określone treścią ogłoszenia przetargowego (w przypadku sprzedaży przetargowej), w tym posiadają:
- zarejestrowaną działalność gospodarczą w zakresie odbioru i obrotu odpadów stanowiących przedmiot przetargu,
- zezwolenie na zbieranie lub przetwarzanie odpadów (odzysk lub unieszkodliwienie), zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach,
- zezwolenie na transport odpadów lub zaświadczenie o wpisie do rejestru BDO opatrzone numerem rejestrowym, w zakresie transportu odpadów, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach,
- przypadku zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego – wpis do rejestru Głównego Inspektora Ochrony Środowiska opatrzony numerem rejestrowym, w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym lub wpis do rejestru BDO, w zakresie zbierania, przetwarzania albo recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Możliwa jest również sprzedaż niektórych rodzajów odpadów osobom fizycznym w oparciu
o rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U z 2016 r., poz. 93).
W przypadku zakupu odpadów z zamiarem wywozu poza granicę Polski obowiązują procedury określone:
- ustawą z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (Dz. U. z 2018 r. poz. 296 z późn. zm.),
- rozporządzeniem (WE) Nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L190 z dnia 12 lipca 2006 r., z późn. zm.).
Wnioski o zakup odpadów przez podmioty gospodarcze nie posiadające siedziby na terenie Polski
i z przeznaczeniem ich zagospodarowania poza granicami Polski należy składać do Biura Prezesa Agencji Mienia Wojskowego, za pośrednictwem właściwego Oddziału Regionalnego.