16 lutego br. w siedzibie Biura Prezesa Agencji Mienia Wojskowego odbyła się odprawa, na której podsumowano działalność AMW w ubiegłym roku oraz zaprezentowano priorytety na 2021 rok. W spotkaniu zorganizowanym w reżimie sanitarnym wzięli wzięło udział kierownictwo Departamentu Infrastruktury Ministerstwa Obrony Narodowej oraz prezesi Agencji i wybrani dyrektorzy departamentów. Podczas odprawy omawiano m.in. kwestie związane z zakwaterowaniem żołnierzy, inwestycjami, zagospodarowaniem nieruchomości oraz powojskowego mienia, gospodarką finansową, działaniami promocyjno-marketingowymi, windykacją oraz wynikami agencyjnych spółek.
Ministerstwo Obrony Narodowej na odprawie reprezentowali przedstawiciele nadzorującego Agencję Departamentu Infrastruktury – dyrektor dr Marcin Mazuryk oraz jego zastępcy: płk Artur Nowak i Jacek Sankowski oraz naczelnik wydziału nadzoru nad mieniem Mirosław Guzik. Z uwagi na konieczność zachowania odpowiedniego reżimu sanitarnego większość uczestników wzięła udział w spotkaniu on-line, a na sali prezentowały się tylko aktualnie występujące osoby. Spotkanie rozpoczęło się od wystąpienia prezes AMW Agnieszki Bolesty, która podsumowała działalność Agencji w 2020 roku, a po zakończeniu prezentacji dyrektorów - przedstawiła również priorytetowe cele AMW na bieżący rok.
W 2020 roku ze sprzedaży nieruchomości AMW wypracowała ponad 116 mln zł, co przełożyło się na realizację planu na poziomie 118%. Przychody z najmu i dzierżawy oraz innych opłat wyniosły 47 mln zł. Agencja znalazła nabywców m.in.: na działki na Helu przy ul. Dworcowej i Sikorskiego (15 mln zł), tereny na Kępie Mieszczańskiej (9,5 mln i 2,6 mln zł), nieukończone sanatorium w Nałęczowie (8 mln zł), dawny ośrodek Straży Granicznej w Łazach (6,1 mln zł) czy nieruchomość przy ul. Zwycięskiej we Wrocławiu (2,9 mln zł). Zasób AMW powiększył się też o cztery z pięciu planowanych do przejęcia nieruchomości.
Obrót mieniem ruchomym, z którego zyski w całości przekazywane są na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, w minionym roku przyniósł Agencji ok. 33,3 mln zł. Przeszło 17 mln 400 tys. zł AMW zainkasowała ze sprzedaży mienia niekoncesjonowanego. Przychód z zagospodarowania mienia koncesjonowanego, dostępnego tylko podmiotom z odpowiednią koncesją MSWiA wyniósł 15,8 mln zł. Blisko 7,7 mln zł z tej kwoty to rezultat finalizacji 23 umów na sprzedaż broni.
Realizując zadania zlecone przez MON w ubiegłym roku Agencja obsłużyła blisko 90 tys. żołnierzy zawodowych. AMW wypłaciła w 2020 roku łącznie prawie 819 tys. świadczeń mieszkaniowych, które trafiły do ponad 70 tysięcy wojskowych. Z zakwaterowania internatowego oraz lokali mieszkalnych skorzystało odpowiednio – 8 tys. 258 osób oraz 11 599 żołnierzy. Odprawa mieszkaniowa trafiła z kolei do 1782 uprawnionych mundurowych.
W 2020 roku Agencja oddała do użytku m.in. 12 mieszkań dla żołnierzy i ich rodzin w Inowrocławiu przy ul. 59 Pułku Piechoty 4 oraz rozpoczęła prace modernizacyjne w internatach w Ciechanowie, Lublińcu i Warszawie (ul. Waldorffa i Wolnej Wszechnicy). Nakłady poniesione na realizację zadań ujętych w Planie Inwestycji Budowlanych (PIB) AMW na 2020 rok obejmujące inwestycje oraz ulepszenie zasobu mieszkaniowego i internatowego wyniosły łącznie 67,3 mln zł. A jego wykonanie rzeczowe objęło 73 z 45 zaplanowanych lokali.
Ze względu na sytuację związaną z pandemią COVID-19 Agencja musiała zrezygnować z udziału w większości z ponad 100 zaplanowanych wydarzeń. Sprawiło to, że AMW skoncentrowała się na promocji w internecie (kampanie reklamowe, publikacja ofert na portalach) wspartych działaniami PR i aktywnością w mediach społecznościowych. Liczba odsłon strony internetowej AMW w 2020 roku sięgnęła blisko pół miliona, a e-sklep odwiedziło ponad milion internautów. Sklep internetowy zrealizował blisko 11 tys. zamówień sprzedając towar za 920 tys. zł netto (przychód wraz z wysyłką wyniósł ponad 1,3 mln zł). Na koniec 2020 roku fanpage AMW na Facebooku miał 25 905 fanów oraz 27 448 obserwatorów.
Plan finansowy na 2021 rok zakłada przychody AMW na poziomie 1 mld 392 mln, a przewidywany wynik finansowy oszacowano na 23,5 mln zł. Dotacje z budżetu państwa wyniesie niespełna 1 mld 34 mln zł, z czego przeszło 951,5 mln zł to dotacja celowa, która zostanie przeznaczona na cele związane z zakwaterowaniem żołnierzy.
Na inwestycje mieszkaniowe dla wojska oraz modernizację infrastruktury internatowej Agencja zamierza przeznaczyć 89 mln zł (z czego 54 mln z dotacji celowej). AMW planuje oddanie do użytku łącznie 124 mieszkań zlokalizowanych w Elblągu, Jarocinie, Przasnyszu i Zamościu. To lokale, które powstają w ramach inwestycji własnych. Plany remontowe AMW na rok 2021 mają objąć aż 1527 lokali. Finalizacja rozpoczętych projektów budowlanych oraz unowocześnienie internatów pozwolą na skrócenie czasu oczekiwania na lokal i zapewnią bardziej efektywną realizację potrzeb kwaterunkowych wojska.
Zgodnie z przyjętymi założeniami sprzedaż nieruchomości ma przynieść Agencji ponad 90,4 mln zł. Łączną wartość nieruchomości, które w tym roku Agencja zaoferuje nabywcom, szacuje się na ok. 376 mln zł. Na przetargi trafią m.in.: tereny przy ul. Rydla w Krakowie, dawny ośrodek wypoczynkowy „Salamandra” w Kościelisku, zabytkowa hala przy ul. Krupniczej we Wrocławiu, nieruchomość w Warszawie przy ul. Księżycowej, grunty w Gdańsku przy ul. Szczęśliwej oraz przy ul. Przytocznej w Poznaniu.
Przychody z gospodarki mieniem ruchomym przekazanym do Agencji ustalono na ok. 28 mln zł. Ponad 15 mln z tej kwoty ma pochodzić ze sprzedaży mienia niekoncesjonowanego, czyli pojazdów oraz sprzętu i wyposażenia wystawianego na przetargach organizowanych przez oddziały regionalne, oferowanego w punktach stacjonarnych oraz w sklepie internetowym. Ponad 12,7 mln zł to środki, które AMW zamierza uzyskać z obrotu mieniem koncesjonowanym, w tym ze sprzedaży ponad 35 tys. sztuk broni. Na przejęcie i zagospodarowanie czekają również okręty podwodne typ Kobben.
Marketingowe plany na 2021 rok przewidują rozbudowę sklepu internetowego oraz uruchomienie platformy aukcyjnej, która pozwoli Agencji na dotarcie do nowych klientów. Zakładają też kontynuację dotychczasowych działań promocyjno-reklamowych internecie przy wsparciu narzędzi PR oraz profilu Agencji na Facebooku. A jeśli pozwolą na to warunki i zniesione zostaną obostrzenia - AMW będzie przygotowana do udziału w imprezach plenerowych, targach czy konferencjach.
Odprawa rozliczeniowo-koordynacyjna zakończyła się dyskusją oraz wyznaczeniem najistotniejszych celów do osiągnięcia przez Agencję w 2021 roku oraz wskazaniem przez kierownictwo Departamentu Infrastruktury priorytetowych z punktu widzenia resortu ON zadań dla AMW do realizacji w bieżącym roku.