AMW partnerem strategicznym wyprawy Jelczem w Himalaje

POWRÓT DO LISTY
Biuro Prezesa AMW
24 sierpnia 2021

W sobotę 21 sierpnia br. w 50. rocznicę pierwszej wyprawy polskich himalaistów Jelczem w góry wysokie z Placu Ratuszowego w Jeleniej Górze wyruszyła ponownie ekspedycja tym historycznym pojazdem. Celem wyprawy „Jelczem w Himalaje” jest przypomnienie światu o dokonaniach Polaków w historii himalaizmu światowego. Międzynarodowy rajd - wspierany między innymi przez Agencję Mienia Wojskowego, partnera strategicznego projektu, ma być hołdem i uczczeniem pamięci uczestników polskich wypraw w Himalaje sprzed półwiecza. AMW umożliwiła organizatorom wyprawy pozyskanie części zamiennych do remontowanego egzemplarza.

Podróżnicy biorący udział w ekspedycji zamierzają powtórzyć wyczyn sprzed pół wieku. Przejadą samochodem ciężarowym Jelcz 325 trasę z Jeleniej Góry do miejscowości Pokhara w Nepalu. Ma ona prowadzić przez Słowację, Węgry, Rumunię, Turcję, Iran, Pakistan i Indie. Historyczny Jelcz 325, który zostanie Mobilnym Pomnikiem Złotej Ery Polskiego Himalaizmu odwiedzi Orawę, Budapeszt, Bukareszt, Ankarę, Teheran i New Delhi.

W 2020 roku do AMW zwrócił się Maciej Pietrowicz, organizator wyprawy „Jelczem w Himalaje”, ponieważ Fundacja poszukiwała elementów i części do Jelcza 325.  Ten samochód  to jeżdżący symbol polskich wypraw w góry wysokie ubiegłego wieku. Ciężarówki tego producenta służą nadal jako „konie robocze” i wozy specjalistyczne w polskich siłach zbrojnych. Przed 50 laty to właśnie dzięki tej ciężarówce uczestnicy wypraw docierali wraz z ekwipunkiem w Himalaje.

Fundacja poprosiła nas o pomoc, bo Agencja Mienia Wojskowego ma w swojej ofercie klasyczne polskie samochody ciężarowe takie jak star czy jelcz oraz przeznaczone do nich części zamienne. Jelcz 325, którym chce dotrzeć w Himalaje również pochodzi z zasobów AMW– mówi Piotr Jastrzębski zastępca prezesa AMW odpowiedzialny za sprzedaż powojskowego mienia. Przejrzeliśmy nasze magazyny i okazało się, że mamy w ofercie ponad 100 części zamiennych do jelcza. Ostatecznie zabraliśmy przedstawicieli fundacji do miejsc, w których były przechowywane. Dzięki temu mogli zapoznać się z ich stanem technicznym i wybrać te niezbędne, które pozwolą na bezpieczne zorganizowanie wyprawy – dodaje Jastrzębski.

Ostatecznie Fundacja kupiła od Agencji ponad 60 części, bez których niemożliwa byłaby eksploatacja samochodu w trakcie wyprawy. Przeważająca większość części to sprzęt pierwszej kategorii, w prawie doskonałym stanie. Zasób AMW okazał się cenny, bo część potrzebnych elementów nie była już nawet dostępna na rynku.

Agencja została strategicznym partnerem projektu. Podpisaliśmy umowę i jesteśmy częścią projektu. Cieszymy się, że mogliśmy pomóc, bo od organizatora wiemy, że bez wielu części do Jelcza z zasobu AMW ta wyprawa mogłaby w ogóle nie dojść do skutku. Pozyskanie tych części od Agencji pozwoliło organizatorom wyprawy zaoszczędzić czas i pieniądze, który musieliby poświęcić na poszukiwanie poszczególnych elementów u różnych podmiotów  – mówi Małgorzata Weber, rzecznik prasowy Agencji.


Celem wyprawy jest upowszechnianie wiedzy na temat historii i osiągnięć polskiego himalaizmu, ale zostanie też wykorzystana przestrzeń załadunkowa ciężarówki. Jelcz będzie transportował mobilną wystawę, która upamiętnia wybitnych polskich wspinaczy i złotą erę polskiego himalaizmu. Ekspozycja przypomni także tragicznie zmarłych uczestników pierwszej jeleniogórskiej wyprawy z 1979 roku, którzy zamierzali zdobyć szczyt Annapurny Południowej. Znajdą się tam również dary dla dzieci mieszkających w przytułku w Katmandu w Nepalu, które zostały doświadczone trzęsieniem ziemi w 2015 roku. Mieszkańcy nadal odczuwają skutki klęski żywiołowej, na które nałożyła się światowa pandemia koronowirusa.

Złota era polskiego himalaizmu przypada na lata 70. i 80., kiedy to Polacy nie tylko zdobywali najwyższe szczyty Himalajów i Karakorum, ale przede wszystkim wsławili się jako pierwsi zdobywcy tych szczytów zimą. W sukcesach polskich wspinaczy olbrzymie znaczenie odegrał właśnie Jelcz, którym himalaiści nie tylko podróżowali w najwyższe góry świata, ale również przewozili swój sprzęt oraz żywność. Najwybitniejsi polscy Himalaiści dziś są w tym zgodni "Gdyby nie Jelcz Polacy nie osiągnęliby tak wielkich sukcesów w światowym himalaizmie."

Ambasadorem projektu jest Krzysztof Wielicki, jeden z himalaistów, którzy w roku 1980 dokonał pierwszego w dziejach zimowego wejścia na szczyt Mount Everest.

Zobacz poprzednie zdjęcia
Zobacz następne zdjęcia Wyświetl galerię
zamknij galerię
Zobacz poprzednie zdjęcia Zobacz następne zdjęcia

Zobacz także

19.04.2024 Tymczasowe obozowisko kontenerowe dla 1 Dywizji Piechoty Legionów 28.03.2024 Powojskowe pojazdy i sprzęt warsztatowy na przetargu w Bydgoszczy 20.03.2024 Wiosenna promocja w sklepie stacjonarnym AMW w Krakowie. Ubrania i sprzęt... 05.03.2024 Michał Świtalski zastępcą prezesa Agencji Mienia Wojskowego 23.02.2024 EKIPA kupiła działkę nieopodal lotniska Balice – ponad 6 mln zł...
WSZYSTKIE AKTUALNOŚCI
POWRÓT DO LISTY
...

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej polityce prywatności.

Akceptuję
PRZEJDŹ DO ANKIETY