We wtorek 3 września br. odbyło się uroczyste otwarcie tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Tradycyjnie jednym z wystawców jest Agencja Mienia Wojskowego, która na targach prezentuje ofertę wycofanego z armii sprzętu i uzbrojenia. Udział w MSPO to dla Agencji dobra okazja do nawiązania kontaktów z nowymi partnerami oraz podtrzymania biznesowych relacji z dotychczasowymi kontrahentami. Targi, w których udział bierze ponad 600 firm z 31 krajów potrwają do 6 września br.
Tuż przed oficjalnym otwarciem targów odbyło się rozpoczęcie nowego roku szkolnego klas mundurowych z udziałem ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka. Podczas uroczystego apelu szef MON wręczył uczniom nagrody w konkursie fotograficzno-filmowym „Zoom na proobronność”, które ufundowała Agencja Mienia Wojskowego. Autorzy najlepszych zdjęć i filmów otrzymali zasobniki żołnierskie, w których znalazło się również militarne wyposażenie i agencyjne gadżety.
27. odsłonę MSPO zainaugurował prezydent RP Andrzeja Duda: Chcę, by nasza produkcja zbrojeniowa była jak najnowocześniejsza i byśmy byli w tym zakresie innowacyjni, bo Polska jest krajem ambitnym i chcemy by bezpieczeństwo ojczyzny i naszego regionu Europy zapewniane było w jak najdoskonalszy sposób. Kwestię bezpieczeństwa, które zależy od nowoczesnej armii poruszył też w swoim przemówieniu minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak. Przedstawiając perspektywy rozwoju polskich Sił Zbrojnych, wskazał on na trzy najważniejsze elementy tego procesu: zwiększanie liczebności polskiego wojska, wyposażanie go w najnowocześniejszy sprzęt oraz bliskie relacji ze Stanami Zjednoczonymi. W uroczystym otwarciu wziął udział Prezes AMW Krzysztof Falkowski.
Podczas tegorocznej edycji targów w ofercie Agencji znalazły się czołgi T-72, samochody opancerzone BRDM, transportery opancerzone SKOT, a także części zamienne do transportera SKOT, czołgów T-55 i T-72 (m.in. kadłub i wieża) oraz do wozów BWP-1, WZT-2 i transportera MT-LB. Na nowych właścicieli czekają też części zamienne, w tym silniki do samolotów wojskowych Mi-2, MIG-29, Su-22, TS-11 Iskra oraz PZL-130 Orlik.
Agencja oferuje również sprzęt łączności oraz akcesoria optyczne (m.in. radiostacje R-140 na samochodzie STAR-266 czy radiolokacyjne systemy lądowania RSP-10MN na samochodzie ZIŁ-131) oraz kamizelki kuloodporne. AMW szuka też nabywców broni, m.in.: pistoletów maszynowych wz. 43 oraz wz. 43/52.
Udział w MSPO to dla AMW przede wszystkim okazja do spotkań z polskimi i międzynarodowymi kontrahentami z branży obronnej oraz przedstawicielami Ministerstwa Obrony Narodowej i wojska. Podczas targów przedstawiciele Agencji spotkali się już z oficjalnymi delegacjami z Angoli, Kazachstanu i Wielkiej Brytanii. AMW się spodziewa też wizyt zainteresowanych firm z Czech, Finlandii, Holandii, Niemiec i Stanów Zjednoczonych. Ważnym punktem w grafiku AMW będą również spotkania z reprezentantami krajowych firm zbrojeniowych, co wiąże się z zadaniami Agencji w zakresie współpracy z rodzimym przemysłem obronnym.
Kielecki MSPO to trzecia wystawa Europy, po targach w Paryżu i Londynie. Targi potrwają do piątku, 6 września br. Tego dnia wręczone zostaną nagroda Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dla produktu najlepiej służącego podniesieniu poziomu bezpieczeństwa żołnierzy Sił RP. W tym roku krajem wiodącym są Stany Zjednoczone, a istotnym elementem targów 20. jubileusz wystawy Sił Zbrojnych, którą będzie można zwiedzić również podczas dnia otwartego – 7 września.
AMW zaprasza wszystkich zainteresowanych do hali C na stoisko nr 9 zlokalizowane w pawilonie PGZ w sąsiedztwie stoiska Ministerstwa Obrony Narodowej.