Od 1 do 4 czerwca br. Agencja Mienia Wojskowego prezentowała swoją ofertę w jednym z najbezpieczniejszych miejsc w kraju. II edycja Targów Obronnych Pro Defense w Ostródzie sprawiła, że w centrum Expo Mazury pojawiło się ponad 100 wystawców - jednostek wojskowych, firm z branży zbrojeniowej i proobronnej. Podobnie jak w ubiegłym roku, na potrzeby uczniów z klas mundurowych, Agencje udostępniła swoją nieruchomość – dawne koszary przy ul Grunwaldzkiej. Ostródzkie targi, odbyły się pod patronatem ministra obrony narodowej Antoniego Macierewicza. Pro Defense to jedno z nielicznych wydarzeń w Europie poświęconych tematyce obrony terytorialnej.
- Te targi łączą w sobie trzy najważniejsze elementy: wojsko, młodzież i wysiłek gospodarczy Polski – mówił minister obrony narodowej Antoni Macierewicz podczas oficjalnego otwarcia II edycji targów Pro Defense w Ostródzie. Tegoroczna odsłona wydarzenia rozpoczęła się od uroczystego apelu klas mundurowych, w którym uczestniczyło około 1000 uczniów. Podczas spotkania ogłoszono wykaz 57 szkół zakwalifikowanych do programu pilotażowego dla klas mundurowych przygotowanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej.
W trakcie apelu minister Antoni Macierewicz oraz sekretarz stanu w MON Michał Dworczyk wręczyli nagrody dla zwycięzców konkursu fotograficzno-filmowego „Zoom na proobronność“.
Również pierwszego dnia targów stoisko przygotowane przez pracowników olsztyńskiego oddziału Agencji odwiedził zastępca prezesa AMW Dominik Zaremba oraz dyrektorzy z oddziałów regionalnych z Bydgoszczy, Lublina, Poznania i Zielonej Góry. Choć w halach Expo Mazury nie brakowało atrakcji, to kroki wielu zwiedzających kierowały się na stanowisko AMW. Miłośnicy militariów i wojskowego ekwipunku mogli się tutaj zaopatrzyć między innymi w różne elementy wycofanego już z armii ekwipunku i umundurowania.
Wśród najmłodszych klientów, którzy imprezę odwiedzali w ramach szkolnych wycieczek, największym wzięciem cieszyły się berety, odznaki sprawności fizycznej, woreczki na przybory i torby na wyposażenie. Młodzież z klas mundurowych chętnie kupowała peleryny, rękawiczki z polaru oraz spodnie polowe. Zakupy robili też sami wojskowi, którzy uczestniczyli w targach jako współorganizatorzy i wystawcy. Tu największą popularnością cieszyły się aparaty polowe, stoliki ogniowe, peleryny i rękawice żołnierskie. Hitem okazał się kombinezon pilota z ocieplaczem. Oprócz wycofanego z wojska odzieży i wyposażenia na stoisku Agencji można było zapoznać się z aktualną ofertą nieruchomości.
Przez cztery dni na zainteresowanych czekały ekspozycje sprzętu i uzbrojenia przygotowanego przez Polską Grupę Zbrojeniową oraz należące do niej spółki, jednostki specjalne czy Wojska Obrony Terytorialnej. Na targach zaprezentowano m.in.: karabinki MSBS i Beryl, przeciwlotnicze zestawy rakietowe Grom i Piorun, bezzałogowe samoloty „NeoX”, „Atrax M” i „Drozd”, moździerze 98 i 120 mm, granatniki i miny przeciwpancerne. Na przygotowanych wystawach pokazano również modernizowane dla polskiej armii czołgi Leopard 2A4, komplet indywidualnego wyposażenia żołnierza WOT, systemy optoelektroniczne oraz radary.
W gronie wystawców na Pro Defense znaleźli się również producenci specjalistycznego sprzętu szkoleniowego, logistycznego, komunikacyjnego, ratowniczego oraz wyposażenia związanego z szeroko rozumianą obroną cywilną. Nie zabrakło też czegoś dla miłośników survivalu i preppingu .
Targom towarzyszył również zlot klas mundurowych. W Ostródzie zameldowało się blisko 1,5 tys. uczniów z ponad 20 szkół, w tym m.in. z Białegostoku, Lublina czy Rzeszowa. Dzięki zaangażowaniu się AMW w organizację tego przedsięwzięcia młodzież mogła biwakować w namiotach na terenie „czerwonych koszarów” przy ul. Grunwaldzkiej, którymi dysponuje Agencja.