AMW podsumowuje 2013 rok. Rekordowa sprzedaż sprzętu i uzbrojenia

POWRÓT DO LISTY
Biuro Prezesa AMW
16 stycznia 2014

Blisko 193 mln złotych wpłynęło na konto Agencji Mienia w 2013 roku. 57,5 mln złotych uzyskano z samej tylko sprzedaży sprzętu i uzbrojenia, którego nie potrzebowało już wojsko i inne służby mundurowe. Rekordowy wynik to zasługa sprawnego procesu przejmowania zbędnego mienia oraz skuteczności w dotarciu do potencjalnych kontrahentów. Z zagospodarowania nieruchomości na konto Agencji wpłynęło ponad dwukrotnie więcej niż ze sprzętu ruchomego i pozwoliło uzyskać wynik na poziomie 124,6 mln złotych. W ubiegłym roku sukcesem zakończyła się też sprzedaż zabytkowej Twierdza Modlin. Historyczne fortyfikacje oraz 58 ha gruntu wylicytowano za cenę 35,7 mln złotych, a po odliczeniu bonifikaty połowa tej kwoty zasiliła kasę AMW. 93% zysków z zagospodarowania nieruchomości oraz rzeczy ruchomych Agencja przekazuje na  Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych RP oraz Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego. W ciągu kilkunastu lat swojej działalności Agencja odprowadziła na nie już blisko 1,58 mld złotych.

Największym osiągnięciem Agencji Mienia Wojskowego w 2013 roku były rekordowo wysokie wpływy związane z zagospodarowaniem rzeczy ruchomych. Konsekwentnie prowadzona polityka sprzedażowa oraz podtrzymywanie relacji z dotychczasowymi klientami sprawiły, że wzięciem cieszyło się zarówno mienie, na którego zakup mogły pozwolić sobie podmioty dysponujące stosowną koncesją z MSW/MSWiA - jak również niekoncesjonowany sprzęt wystawiany w przetargach organizowanych przez Biuro i Oddziały Terenowe AMW. Kontrahenci zainteresowani powojskowym sprzętem i uzbrojeniem kupowali m.in. samobieżne haubice „Gożdzik”, wyrzutnie rakiet BM-21 oraz pistolety maszynowe i karabinki AK. Zintensyfikowano proces zagospodarowania zbędnych środków bojowych zalegających w wojskowych składach. Agencji udało znaleźć się nabywców na ok. 2,8 mln sztuk amunicji strzeleckiej, artyleryjskiej i przeciwlotniczej oraz pocisków rakietowych, zapalników i granatów nasadkowych i kulkowych. Sukcesem okazała się również sprzedaż przeznaczonych do utylizacji rakiet przeciwlotniczych KRUG oraz prochów nitrocelulozowych i nitroglicerynowych, co pozwoliło zaoszczędzić Agencji blisko 3,5 mln złotych, które kosztowałaby ich bezpieczne zniszczenie. W 2013 roku płynnie przebiegał również proces przejmowania zbędnego mienia, które uznano za zbędne przez resorty obrony i spraw wewnętrznych. Procedurą objęto prawie 137 tysięcy pozycji asortymentowych.  W sumie udało się Agencji zagospodarować ponad 152 tysiące takich pozycji, w tym również przejętych w latach poprzednich.

Choć podobnie jak w ubiegłym roku duży wpływ na sprzedaż nieruchomości miała niekorzystna sytuacja panująca na rynku,  Agencja z tytułu gospodarki nieruchomościami uzyskała przychody w wysokości blisko 125 mln złotych. Ograniczone możliwości kredytowe oraz ostrożność inwestycyjna sprawiły, że nabywcy poszukiwali terenów o mniejszej powierzchni, nie wymagających poniesienia dużych nakładów inwestycyjnych. Dlatego największym zainteresowaniem cieszyły się przede wszystkim  niezabudowane działki o powierzchni do 1 ha oraz nieruchomości zabudowane (położone w obrębie miast powyżej 100 tys. mieszkańców),  których cena wywoławcza nie przekraczała 1 mln złotych. Zastosowaną przez AMW metodą, która pozwoliła uniknąć niekorzystnych skutków kryzysu był podział dużych nieruchomości na mniejsze i przeznaczenie do sprzedaży większej liczby pozycji przetargowych. W minionym roku było ich blisko 1500. Dla porównania w 2012 roku przedmiotem przetargów było 1030 pozycji.
Najwyższą zeszłoroczną transakcją była sprzedaż legendarnej Twierdzy Modlin, którą wylicytowano za 35,7 mln złotych. Po uwzględnieniu 50% bonifikaty przysługującej nabywcy z tytułu wpisania nieruchomości do rejestru zabytków na konto Agencji wpłynęło 17,85 mln złotych. W ręce nowych właścicieli trafiły również tereny: w Gdańsku, przy ul. Słowackiego (dwie nieruchomości za cenę 12,8 mln złotych i 3,54 mln złotych),  Krakowie przy ul. Rydla (7,72 mln złotych), Wrocławiu przy ul. Zwycięskiej (5,35 mln złotych), Szczecinie  przy ul. Żołnierskiej (3,8 mln złotych) czy Fort Traugutta (1,52 mln złotych).  

Przemyślana polityka związana z zagospodarowaniem zbędnego sprzętu i uzbrojenia oraz aktywność Agencji na rynku nieruchomości pozwoliły, mimo niesprzyjających warunków ekonomicznych, osiągnąć AMW w 2013 roku przychody na poziomie 192,8 mln złotych.
93% zysków wypracowanych ze sprzedaży nieruchomości oraz rzeczy ruchomych zbędnych dla MON oraz MSW Agencja przekazała na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych oraz Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego. W ciągu swojej kilkunastoletniej działalności Agencja wpłaciła na oba fundusze już ponad 1,58 mld złotych.

Zobacz także

30.04.2024 Pojazdy, sprzęt ogrodniczy i instrumenty muzyczne – AMW zaprasza... 19.04.2024 Tymczasowe obozowisko kontenerowe dla 1 Dywizji Piechoty Legionów 28.03.2024 Powojskowe pojazdy i sprzęt warsztatowy na przetargu w Bydgoszczy 20.03.2024 Wiosenna promocja w sklepie stacjonarnym AMW w Krakowie. Ubrania i sprzęt... 05.03.2024 Michał Świtalski zastępcą prezesa Agencji Mienia Wojskowego
WSZYSTKIE AKTUALNOŚCI
POWRÓT DO LISTY
...

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej polityce prywatności.

Akceptuję
PRZEJDŹ DO ANKIETY