W piątek, 4 października br. w siedzibie AMW podpisano umowę na sprzedaż jednego z samolotów JAK-40, które Agencja przejęła po rozformowanym 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego. Z uwagi na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy, Agencja nie może ujawnić ostatecznej kwoty, która została ustalona w trybie negocjacji. Również firma, która kupiła samolot od Agencji, korzystając z przysługującego jej prawa do tajemnicy handlowej, zastrzegła sobie anonimowość. Wiadomo jedynie, że samolot po wykonaniu niezbędnych badań oraz ewentualnych remontów nadal będzie wykonywał loty. Zagraniczny kupiec wyraził też wstępne zainteresowanie drugim z samolotów oraz pakietem części do JAK-40 i złożył w tej sprawie stosowny list intencyjny.
Do ustalenia między stronami i wojskiem pozostaną jeszcze kwestie związane z wykonaniem ewentualnego przelotu technicznego i uzyskaniem odpowiednich certyfikatów oraz ubezpieczeń, które pozwolą na dalszą eksploatację maszyny. Po sfinalizowaniu transakcji samolot będzie musiał również zostać zarejestrowany jako cywilny statek powietrzny, ponieważ obecnie figuruje w rejestrze samolotów wojskowych. Złożony przez klienta list intencyjny będzie podstawą do rozpoczęcia ewentualnych kolejnych negocjacji handlowych dotyczących drugiego z samolotów i pakietu części, które – jeśli przebiegną pomyślnie i obie strony ustalą cenę oraz warunki transakcji – powinny zaowocować podpisaniem kolejnej umowy. 93% środków uzyskanych ze sprzedaży samolotu zostanie przekazanych przez Agencję Mienia Wojskowego na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych.
AMW dotychczas zorganizowała trzy przetargi pisemne na sprzedaż samolotów i części. Do żadnego nie zgłosił się jednak żaden oferent. Po zamknięciu trzeciej procedury Agencja zaproponowała więc formułę tzw. sprzedaży poprzetargowej w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 października 1993 roku w sprawie zasad organizowania przetargu na sprzedaż środków trwałych przez przedsiębiorstwa państwowe oraz warunków odstąpienia od przetargu. To częsta forma stosowana w przypadku, gdy przetargi pisemne nie przynoszą rozstrzygnięcia.
JAKI-40 o numerach burtowych 047 i 048 to wersje VIP przystosowane do przewozu 15 pasażerów. Ich eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Od tego czasu każda z maszyn przeszła 5 remontów. JAK-40 o numerze 047 ma na swoim koncie 8505 godzin i 35 minut. Nalot drugiej maszyny to 8897 godzin i 18 minut.
{sfxGallery=2}