Agencja Mienia Wojskowego obniżyła ceny wywoławcze i rozpoczęła II procedurę przetargową związaną ze sprzedażą dwóch samolotów JAK-40 po rozformowanym 36 Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego. Do kupienia będą również pakiety części zamiennych do maszyn JAK-40 oraz TU-154M. Ostateczny termin składania wymaganych dokumentów niezbędnych, żeby wziąć udział w przetargu pisemnym ograniczonym mija 19 września br. Ceny wywoławcze samolotów JAK-40 zostały obniżone do 1,5 mln złotych za każdy egzemplarz. Za zestaw części do JAKA-40 trzeba będzie zaoferować minimum 4 mln 350 tys. złotych, a do TU-154M kwotę przekraczającą 4 mln 750 tys. złotych. Zakończenie całej procedury przetargowej przewidziane jest na koniec października br.
Zgodnie z prawem, AMW po zamknięciu pierwszej procedury przetargowej mogła zdecydować o obniżce ceny wywoławczej maksymalnie do 50% ceny początkowej. Obecnie cena wywoławcza za każdy z samolotów wynosi 1,5 mln złotych.
Dwa wystawione na sprzedaż JAKI-40 o numerach burtowych 047 i 048 były wcześniej użytkowane przez 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego. Obie maszyny to wersje VIP przystosowane do przewozu 15 pasażerów. Ich eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Od tego czasu każda z maszyn przeszła 5 remontów. JAK-40 o numerze 047 ma na swoim koncie 8505 godzin i 35 minut . Nalot drugiej maszyny to 8897 godzin i 18 minut.
W przetargu zostaną również wystawione części zamienne do samolotów. Pakiet części do JAKA-40, na który składa się aż 341 pozycji (m.in., anteny, filtry hydrauliczne, narzędzia do obsługi podwozia, silniki lotnicze AI-25) wyceniono na 4 mln 350 tys. złotych. Komplet do TU-154M to 300 pozycji (w tym między innymi: akumulatory, anteny, aparatura kontrolno-pomiarowa, silnik lotniczy D-30KV, zespoły hamulcowe) o wartości 4 mln 750 tys. złotych.
Do przetargu na dwa samoloty JAK- 40 oraz pakiety części zamiennych do JAKA-40 i TU-154M będą mogły przystąpić wyłącznie te osoby, które do 19 września br. złożą wniosek o dopuszczenie do udziału w przetargu wraz z odpowiednimi dokumentami, wykażą swoją zdolność finansową lub kredytową (potencjalny uczestnik musi dysponować środkami w wysokości minimum cen wywoławczych) oraz wpłacą wadium w wysokości 10% ceny wywoławczej wybranego sprzętu. Szczegółowe informacje dotyczące warunków przetargu oraz dokumenty, które należy złożyć by wziąć udział w procedurze zostały opublikowane na stronie internetowej AMW http://www.amw.com.pl/pl/a/sprzedaz-samolotow i w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.
19 września br. komisja przetargowa zajmie się weryfikacją złożonych wniosków, a następnie przesłaniem zawiadomienia do wszystkich zakwalifikowanych oferentów, którzy złożyli wskazane dokumenty. Wystawiony do sprzedaży sprzęt będą mogli obejrzeć wyłącznie kupujący, którzy zostaną zaproszeni do przetargu. Właściwe oferty będzie można składać do 17 października br. W połowie października odbędzie się posiedzenie na którym komisja przetargowa wybierze zwycięską ofertę. Zakończenie całej procedury przetargowej planowane jest na koniec października br.
93% środków uzyskanych ze sprzedaży samolotów i części zamiennych zostanie przekazanych na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych.