W piątek, 21 stycznia Agencja Mienia Wojskowego przekazała na rzecz powiatu koszalińskiego za pośrednictwem wojewody zachodniopomorskiego dawne lotnisko w Zegrzu Pomorskim. Teren o powierzchni ponad 305 ha wyceniany jest na 17 mln złotych. Przyszły port lotniczy zostanie przystosowany do obsługi połączeń krajowych i zagranicznych. W planach ma przyjmować samoloty przewożące nawet ponad 200 osób. Jest więc szansa, że na pasach startowych w Zegrzu pojawią się Boeingi 737 i Airbusy A 321. Obecnie w zasobie AMW znajdują się jeszcze powojskowe lotniska w Nowym Mieście nad Pilicą i Katowicach-Pyrzowicach.
Przekazanie odbyło się na podstawie tzw. „ustawy lotniskowej” która weszła w życie sierpniu 2008 roku i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2008 roku w sprawie wykazu lotnisk wojskowych, które mogą być wykorzystywane na potrzeby lotnictwa cywilnego. Dokonanie darowizny konkretnego lotniska odbywa się za zgodą wojewody jako organu administracji rządowej, po zaopiniowaniu wniosku samorządu przez ministra obrony narodowej i ministra infrastruktury. Przejęcie terenów po byłym wojskowym lotnisku to ukoronowanie kilkuletnich starań Koszalina o budowę w Zegu Pomorskim cywilnego portu lotniczego. Od kilkunastu miesięcy projekt rozwoju lotniska figuruje też na liście kluczowych inwestycji w województwie zachodniopomorskim, które są dotowane przez Unię Europejską. Z zamówionej ekspertyzy wynika, że koszt uruchomienia portu lotniczego to ok. 151 mln złotych. Jego powstanie ma przebiegać w trzech fazach. Studium przewiduje, że kolejne etapy inwestycji będą realizowane w latach 2011-12, 2021-22 i 2031-2032. Przewidywana liczba pasażerów w ciągu pierwszego roku funkcjonowania lotniska szacowana jest na ok. 25-30 tys. osób. Docelowo ma ono osiągnąć poziom 400 tys. pasażerów w ciągu 30 lat od jego otwarcia.
Dotychczas Agencja Mienia Wojskowego przekazała na rzecz jednostek samorządu terytorialnego tereny po ośmiu powojskowych lotniskach zlokalizowanych w Modlinie, Wrocławiu-Strachowicach, Babimoście, Szymanach, Poznaniu-Ławicy, Krakowie-Balicach, Białej Podlaskiej i Pile. Łączna powierzchnia terenu przejętego przez władze samorządowe w ramach realizacji zapisów „ustawy lotniskowej” to przeszło 2070 ha.
Przekazanie odbyło się na podstawie tzw. „ustawy lotniskowej” która weszła w życie sierpniu 2008 roku i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2008 roku w sprawie wykazu lotnisk wojskowych, które mogą być wykorzystywane na potrzeby lotnictwa cywilnego. Dokonanie darowizny konkretnego lotniska odbywa się za zgodą wojewody jako organu administracji rządowej, po zaopiniowaniu wniosku samorządu przez ministra obrony narodowej i ministra infrastruktury. Przejęcie terenów po byłym wojskowym lotnisku to ukoronowanie kilkuletnich starań Koszalina o budowę w Zegu Pomorskim cywilnego portu lotniczego. Od kilkunastu miesięcy projekt rozwoju lotniska figuruje też na liście kluczowych inwestycji w województwie zachodniopomorskim, które są dotowane przez Unię Europejską. Z zamówionej ekspertyzy wynika, że koszt uruchomienia portu lotniczego to ok. 151 mln złotych. Jego powstanie ma przebiegać w trzech fazach. Studium przewiduje, że kolejne etapy inwestycji będą realizowane w latach 2011-12, 2021-22 i 2031-2032. Przewidywana liczba pasażerów w ciągu pierwszego roku funkcjonowania lotniska szacowana jest na ok. 25-30 tys. osób. Docelowo ma ono osiągnąć poziom 400 tys. pasażerów w ciągu 30 lat od jego otwarcia.
Dotychczas Agencja Mienia Wojskowego przekazała na rzecz jednostek samorządu terytorialnego tereny po ośmiu powojskowych lotniskach zlokalizowanych w Modlinie, Wrocławiu-Strachowicach, Babimoście, Szymanach, Poznaniu-Ławicy, Krakowie-Balicach, Białej Podlaskiej i Pile. Łączna powierzchnia terenu przejętego przez władze samorządowe w ramach realizacji zapisów „ustawy lotniskowej” to przeszło 2070 ha.