8 października na płytę lotniska w Modlinie wjechały maszyny budowlane. Tym samym rozpoczął się pierwszy etap prac, który obejmie przebudowę istniejącego pasa startowego. Kolejny to budowa terminala, hangarów i budynków obsługi lotniska. Modlin przyjmie pierwsze samoloty jeszcze w II kwartale 2012 r., czyli przed Euro 2012. Już w 2013 roku, według szacunków, może obsłużyć aż 1,8 mln pasażerów. W uroczystym oficjalnym starcie inwestycji uczestniczyli przedstawiciele województwa mazowieckiego, władz samorządowych Nowego Dworu Mazowieckiego, zarząd spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa – Modlin, a także wszyscy jej udziałowcy. Agencję Mienia Wojskowego, która ma najwięcej udziałów w spółce, reprezentował Prezes AMW Krzysztof Michalski oraz Zastępca Prezesa ds. Zagospodarowania Mienia Ilona Kowalska.
Inicjatorem przekształcenia lotniska w Modlinie w cywilny port lotniczy było Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (zarządca Lotniska Chopina w Warszawie). W 2006 r. zawiązana została spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o., której udziałowcami są obecnie: Agencja Mienia Wojskowego (38,572 proc. udziałów w Spółce), Województwo Mazowieckie (34,024 proc.), Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (25,743 proc.) oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki (1,661 proc.).
Agencja Mienia Wojskowego wniosła do spółki aportem teren o powierzchni ponad 300 hektarów wraz ze zlokalizowaną na nim podstawową infrastrukturą lotniskową (w tym: drogę startową, drogi kołowania, płaszczyzny postoju samolotów), niezbędną do funkcjonowania lotniska. Łączna wartość wniesionych przez AMW nieruchomości wyceniona została na blisko 52 mln złotych. Agencja liczy na to, że związany z budową lotniska rozwój infrastruktury (połączenie kolejowe z Warszawą, modernizacja dróg dojazdowych) przyczyni się do dalszego rozwoju spółki, co przełoży się na uzyskanie wysokiej dywidendy. Uruchomienie lotniska z pewnością spowoduje też zwiększenie zainteresowania inwestorów, którzy będą prowadzić działalność wspomagającą funkcje lotniska cywilnego, jak również podniesie atrakcyjność nieruchomości należących do AMW zlokalizowanych na terenie Twierdzy Modlin. Jeśli w przetargu 6 grudnia br. uda się wyłonić inwestora, który kupi zabytkową modlińską Cytadelę wraz z 55 hektarową działką, to nieopodal lotniska, w najdłuższym budynku fortecznym Europy, będą mogły powstać hotele, restauracje, sale konferencyjne, sklepy, a nawet lofty z widokiem na rzekę.
Spółka w zeszłym roku uzyskała wszelkie niezbędne pozwolenia umożliwiające ogłoszenie przetargów na roboty budowlane: decyzję środowiskową i lokalizacyjną oraz pozwolenie na budowę. Planowany zakres prac jest szeroki. Obejmie zarówno modernizację istniejącej infrastruktury wojskowego lotniska, jak i nowe inwestycje – niezbędne do uruchomienia nowoczesnego lotniska pasażerskiego. Zmodernizowane będzie 2,5 km drogi startowej. Wyremontowane zostaną płyty postojowe i drogi kołowania. Lotnisko zostanie wyposażone w odpowiednia oświetlenie nawigacyjne CAT. II oraz pomoce nawigacyjne.
Wizytówką lotniska będzie nowoczesny, dwukondygnacyjny terminal pasażerski o powierzchni użytkowej 13 380 m2. Jego czytelny układ wewnętrzny zapewni proste i szybkie poruszanie się pasażerów. Architektura budynku pozwala na dostawienie do niego kolejnych modułów, w razie potrzeby rozbudowania obiektu. Wewnętrzne podziały stref zapewnią pełną separację podróżnych przylatujących i odlatujących. Będzie istniała możliwość jednoczesnej odprawy czterech samolotów — klasy B 737 lub Airbus A 320. Dodatkowo na potrzeby lotniska zaadaptowane zostaną trzy istniejące już budynki. Znajdą się w nich m.in.: biuro służb Straży Granicznej i Służby Celnej, siedziba Służby Ochrony Lotniska, siedziba dyrekcji portu i centrum łączności oraz magazyny. Zaadaptowany zostanie także budynek hangaru.
Do tej pory Spółka zawarła już cztery umowy z wykonawcami dotyczące między innymi: pełnienia funkcji inwestora zastępczego, budowę części lotniczej, wykonanie sieci telekomunikacyjnych, budowę i remont budynków na terenie lotniska. W najbliższym czasie Spółka sfinalizuje kolejne kontrakty. Będą one dotyczyły m.in. inwestycji związanej z budową terminala pasażerskiego, budowy dróg i parkingów oraz wykonania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Rozpoczną się również przetargi na zakup wszystkich urządzeń i maszyn niezbędnych do właściwej eksploatacji lotniska.
Koszt całej inwestycji w Modlinie to ok. 400 mln zł. Samorządowi Województwa udało się wynegocjować na budowę lotniska dofinansowanie unijne w wysokości 76 mln zł – inwestycja została wpisana na listę projektów kluczowych RPO WM. Lotnisko będzie dobrze skomunikowane z Warszawą. Pasażerowie dostaną się na nie pociągiem, autobusem lub samochodem. Zarząd Województwa Mazowieckiego zadecydował, że na terenie lotniska wybudowana zostanie podziemna stacja kolejowa. Orientacyjny koszt całej inwestycji to ok. 250 mln zł. 102 mln zł zgodnie z aktualizacją listy projektów kluczowych, będą pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kolejne wsparcie unijne na skomunikowanie lotniska z Warszawą pochodzić będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 168 mln zł zostanie przeznaczonych na dofinansowanie zakupu 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej w Modlinie.
Harmonogram prac zakłada zakończenie wszystkich robót budowlanych w II kwartale 2012 r. Pozwoli to na przyjęcie pierwszych pasażerów jeszcze przed Euro 2012.
Inicjatorem przekształcenia lotniska w Modlinie w cywilny port lotniczy było Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (zarządca Lotniska Chopina w Warszawie). W 2006 r. zawiązana została spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o., której udziałowcami są obecnie: Agencja Mienia Wojskowego (38,572 proc. udziałów w Spółce), Województwo Mazowieckie (34,024 proc.), Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (25,743 proc.) oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki (1,661 proc.).
Agencja Mienia Wojskowego wniosła do spółki aportem teren o powierzchni ponad 300 hektarów wraz ze zlokalizowaną na nim podstawową infrastrukturą lotniskową (w tym: drogę startową, drogi kołowania, płaszczyzny postoju samolotów), niezbędną do funkcjonowania lotniska. Łączna wartość wniesionych przez AMW nieruchomości wyceniona została na blisko 52 mln złotych. Agencja liczy na to, że związany z budową lotniska rozwój infrastruktury (połączenie kolejowe z Warszawą, modernizacja dróg dojazdowych) przyczyni się do dalszego rozwoju spółki, co przełoży się na uzyskanie wysokiej dywidendy. Uruchomienie lotniska z pewnością spowoduje też zwiększenie zainteresowania inwestorów, którzy będą prowadzić działalność wspomagającą funkcje lotniska cywilnego, jak również podniesie atrakcyjność nieruchomości należących do AMW zlokalizowanych na terenie Twierdzy Modlin. Jeśli w przetargu 6 grudnia br. uda się wyłonić inwestora, który kupi zabytkową modlińską Cytadelę wraz z 55 hektarową działką, to nieopodal lotniska, w najdłuższym budynku fortecznym Europy, będą mogły powstać hotele, restauracje, sale konferencyjne, sklepy, a nawet lofty z widokiem na rzekę.
Spółka w zeszłym roku uzyskała wszelkie niezbędne pozwolenia umożliwiające ogłoszenie przetargów na roboty budowlane: decyzję środowiskową i lokalizacyjną oraz pozwolenie na budowę. Planowany zakres prac jest szeroki. Obejmie zarówno modernizację istniejącej infrastruktury wojskowego lotniska, jak i nowe inwestycje – niezbędne do uruchomienia nowoczesnego lotniska pasażerskiego. Zmodernizowane będzie 2,5 km drogi startowej. Wyremontowane zostaną płyty postojowe i drogi kołowania. Lotnisko zostanie wyposażone w odpowiednia oświetlenie nawigacyjne CAT. II oraz pomoce nawigacyjne.
Wizytówką lotniska będzie nowoczesny, dwukondygnacyjny terminal pasażerski o powierzchni użytkowej 13 380 m2. Jego czytelny układ wewnętrzny zapewni proste i szybkie poruszanie się pasażerów. Architektura budynku pozwala na dostawienie do niego kolejnych modułów, w razie potrzeby rozbudowania obiektu. Wewnętrzne podziały stref zapewnią pełną separację podróżnych przylatujących i odlatujących. Będzie istniała możliwość jednoczesnej odprawy czterech samolotów — klasy B 737 lub Airbus A 320. Dodatkowo na potrzeby lotniska zaadaptowane zostaną trzy istniejące już budynki. Znajdą się w nich m.in.: biuro służb Straży Granicznej i Służby Celnej, siedziba Służby Ochrony Lotniska, siedziba dyrekcji portu i centrum łączności oraz magazyny. Zaadaptowany zostanie także budynek hangaru.
Do tej pory Spółka zawarła już cztery umowy z wykonawcami dotyczące między innymi: pełnienia funkcji inwestora zastępczego, budowę części lotniczej, wykonanie sieci telekomunikacyjnych, budowę i remont budynków na terenie lotniska. W najbliższym czasie Spółka sfinalizuje kolejne kontrakty. Będą one dotyczyły m.in. inwestycji związanej z budową terminala pasażerskiego, budowy dróg i parkingów oraz wykonania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Rozpoczną się również przetargi na zakup wszystkich urządzeń i maszyn niezbędnych do właściwej eksploatacji lotniska.
Koszt całej inwestycji w Modlinie to ok. 400 mln zł. Samorządowi Województwa udało się wynegocjować na budowę lotniska dofinansowanie unijne w wysokości 76 mln zł – inwestycja została wpisana na listę projektów kluczowych RPO WM. Lotnisko będzie dobrze skomunikowane z Warszawą. Pasażerowie dostaną się na nie pociągiem, autobusem lub samochodem. Zarząd Województwa Mazowieckiego zadecydował, że na terenie lotniska wybudowana zostanie podziemna stacja kolejowa. Orientacyjny koszt całej inwestycji to ok. 250 mln zł. 102 mln zł zgodnie z aktualizacją listy projektów kluczowych, będą pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kolejne wsparcie unijne na skomunikowanie lotniska z Warszawą pochodzić będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 168 mln zł zostanie przeznaczonych na dofinansowanie zakupu 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej w Modlinie.
Harmonogram prac zakłada zakończenie wszystkich robót budowlanych w II kwartale 2012 r. Pozwoli to na przyjęcie pierwszych pasażerów jeszcze przed Euro 2012.