Wszystko zgodnie z planem: AMW podsumowuje 2015 rok

POWRÓT DO LISTY
Biuro Prezesa AMW
25 stycznia 2016

Ponad pół miliarda złotych - tyle z gospodarki nieruchomościami oraz obrotu zbędnym sprzętem i uzbrojeniem - wypracowały łącznie Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, Agencja Mienia Wojskowego oraz nowa AMW, którą powołano 1 października ubiegłego roku. Do momentu połączenia obie agencje zdążyły też zrealizować założone plany. Pierwsza instytucja na sprzedaży gruntów, mieszkań i lokali użytkowych zarobiła w tym czasie ponad 210 mln złotych. Zagospodarowanie nieruchomości dało AMW prawie 141 mln przychodu. Działając już pod jednym szyldem Agencja wzbogaciła się o kolejne 60 mln złotych. W 2015 roku padł również rekord związany ze sprzedażą mienia ruchomego. Od stycznia do grudnia przyniosło ono wpływy w wysokości 62,5 mln złotych. Do końca III kwartału AMW przekazała również 113 mln złotych na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych oraz Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego. W ciągu kilkunastu lat swojej dotychczasowej działalności Agencja odprowadziła na nie ponad 1, 81 mld złotych.

Ubiegły rok to nie tylko istotne zmiany organizacyjne, jak połączenie Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, ale też bardzo dobre rezultaty związane z wypełnianiem ustawowych obowiązków. Sprzedaż nieruchomości przyniosła nowej AMW przychód w wysokości ponad 270 mln złotych. Na tę liczbę składają się wyniki osiągnięte przez WAM oraz środki wypracowane już po połączeniu. Największe wpływy wygenerowała sprzedaż 338 lokali użytkowych, za które uzyskano ponad 138 mln złotych. Prawie 89 mln złotych wpłynęło na konto AMW z zagospodarowania nieruchomości gruntowych. Blisko 11 mln złotych zapłacili łącznie nabywcy działek położonych na terenie dawnego portu i przy ul. Bałtyckiej na Helu. Za 5,2 mln złotych wylicytowano dawny dom wypoczynkowy „Jurek” w Zakopanem. Sukcesem zakończyła się również założona na 2015 rok prywatyzacja lokali mieszkalnych oraz ich sprzedaż w trybie przetargowym. Dobre ceny uzyskała też WAM: blisko 5-hektarowy teren niezabudowany w Białymstoku, przy ul. Wiadukt, sprzedano za ponad 8,6 mln zł deweloperowi planującemu wybudować tam mieszkania. A za niespełna 0,4 ha z parterowym budynkiem przeznaczonym pod usługi i parking zlokalizowane na warszawskim Bemowie przy ul. Pirenejskiej, Agencja zainkasowała ponad 15,7 mln zł.

Poprawa rynkowej koniunktury sprawiła, że jeszcze przed połączeniem Agencja Mienia Wojskowego zrealizowała swój plan związany z gospodarką nieruchomościami. Prowadząc elastyczną politykę sprzedażową oraz skuteczną kampanię promocyjną AMW uzyskała z tego tytułu prawie 141 mln złotych, przy założonych 134. Na osiągnięcie tego rezultatu wystarczyły zaledwie trzy kwartały. Agencja poprawiła też swoją skuteczność: zwiększył się procent pozytywnie rozstrzygniętych przetargów na sprzedaż terenów wystawianych przez AMW. Łącznie w 2015 roku Agencja przeznaczyła do sprzedaży aż 520 nieruchomości. Chociaż więcej niż połowę sprzedanych przez AMW terenów stanowiły działki o wartości nie przekraczającej 2 mln złotych, to inwestorzy chętniej niż dotychczas rozglądali się za większymi i droższymi nieruchomościami. W ręce nowych właścicieli trafiły jedne z najciekawszych terenów, jakimi AMW dysponowała w największych miastach Polski. Zgodnie z przewidywaniami, nabywców znalazły tereny na Kępie Mieszczańskiej we Wrocławiu, gdzie sprzedaż pięciu pozycji przyniosła niemal 36 mln złotych. Do najwyższych transakcji należała sprzedaż dwóch atrakcyjnych działek położonych niemal w samym centrum Krakowa przy ul. Rakowickiej. Agencja zainkasowała za nie łącznie 26,3 mln złotych. W rękach nowych właścicieli znalazły się też m.in. działka w Łowiczu, na którą przetarg odbył się jeszcze w 2014 roku (7,5 mln złotych) dawny kompleks magazynowy w Toruniu przy ul. Polnej (3 mln 200 tys. złotych) czy tereny po poligonie w Łambinowicach (prawie 2 mln 300 tys. złotych).

Tradycyjnie rekordowe przychody przyniosła Agencji realizacja zadań związanych z zagospodarowaniem zbędnego sprzętu i uzbrojenia. Dzięki dbałości o relacje z dotychczasowymi partnerami oraz poszukiwaniom nowych kontrahentów AMW wygenerowała łącznie ok. 62,5 mln złotych. Największy udział w osiągnięciu tego wyniku miała sprzedaż mienia koncesjonowanego, które dostępne jest tylko podmiotom dysponującym specjalnym zezwoleniem wydanym przez MSWiA. Sprzedaż amunicji, pojazdów opancerzonych, broni strzeleckiej i artyleryjskiej, czołgów czy sprzętu radiolokacyjnego przyniosła Agencji przeszło 45 mln złotych. Podobnie jak w ubiegłych latach bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się otwarte przetargi organizowane przez Oddziały Terenowe AMW. Ustalona marka, szeroki asortyment, konkurencyjne w stosunku do rynkowych ceny zachęcały drobnych przedsiębiorców i osoby prywatne do udziału w licytacjach. Efektywne zarządzanie pozwoliło w zeszłym roku przejąć aż 124,5 tys. zbędnych wojsku pozycji asortymentowych.

Plany Agencji na 2016 rok przewidują uzyskanie blisko 300 mln złotych ze sprzedaży nieruchomości gruntowych, lokali użytkowych i mieszkalnych oraz ponad 50 mln z zagospodarowania sprzętu i uzbrojenia. Na przejęcie przez AMW czeka też blisko 70 tys. pozycji asortymentowych. Środki uzyskane ze sprzedaży zbędnych powojskowych działek i obiektów zostaną przeznaczone na nowe inwestycje mieszkaniowe dla żołnierzy, które Agencja realizuje bez dotacji budżetowej. Zyski z zagospodarowania mienia ruchomego AMW przekaże – jak dotychczas – na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych oraz Fundusz Bezpieczeństwa Publicznego. Ten drugi zasilą również pieniądze uzyskane z zagospodarowania zbędnych MSWiA nieruchomości.


POWRÓT DO LISTY
...
PRZEJDŹ DO ANKIETY