W ostatni weekend, 17 i 18 września krakowski oddział Agencji Mienia Wojskowego po raz kolejny wziął udział Międzynarodowym Zlocie Pojazdów Militarnych w Bielsku-Białej. Mimo deszczowej pogody XVI edycja imprezy przyciągnęła tłumy miłośników militariów oraz wszystkich, którzy chcieli z bliska zobaczyć wojskowe maszyny. Jak co roku nie brakowało chętnych na wycofany z armii sprzęt, który można było kupić na stoisku Agencji. W sobotę odbyły się również uroczyste obchody bitwy pod Bzurą zorganizowane pod patronatem Prezydenta RP Andrzeja Dudy. AMW była partnerem historycznego widowiska rekonstruującego walki z 1939 roku.
Chociaż sezon plenerowy powoli dobiega końca, to namiot Agencji można było jeszcze zobaczyć na bielskich błoniach podczas XVI Międzynarodowy Zlot Pojazdów Militarnych „Operacja Południe” 2016. A jak wiedzą stali bywalcy imprezy, to zawsze dobra okazja do nabycia wycofanego z wojska wyposażenia i umundurowania. Na stoisku prowadzonym przez pracowników krakowskiego oddziału AMW jak zwykle chętnie kupowano żołnierskie klasyki: torby polowe, pałatki, kurtki polowe, kabury, menażki i manierki, berety oraz hełmy. Chętnych nie brakowało nawet na wyciory do czyszczenia karabinków sportowych (KBKS) czy zbędne wojsku nosze sanitarne. Tradycyjnie dodatkową atrakcją była ekspozycja historycznego uzbrojenia przygotowana przez współpracujące z AMW Stowarzyszenie „Wrzesień 39”, którego członkowie również byli obecni na zlocie.
Obok błoni najważniejszym miejscem podczas imprezy było czołgowisko przy ul. Czołgowej, gdzie odbyły się inscenizacje bitewne z udziałem rekonstruktorów z całej Polski oraz pojazdów militarnych, które do Bielska-Białej przywieźli kolekcjonerzy. Wielki powodzeniem cieszył się pozorowany ostrzał przy użyciu materiałów pirotechnicznych, w którym swoje bojowe możliwości pokazały czołgi T-55 i T-72. Na najodważniejszych uczestników zlotu czekał radziecki artyleryjski transporter samobieżny ATS 56 G. Imprezę zakończył widowiskowy „tank-crash”- czyli spotkanie samochodów osobowych z pojazdami opancerzonymi. Stałym punktem militarnego święta była także parada pojazdów militarnych, wśród których największe wrażenie robiły m.in. transportery opancerzone: brytyjski FV 4333 Stormer i amerykański Half-Track M 16, ciężarowy CMP Chevrolet Wrecker stosowany do ściągania uszkodzonych samochodów z pola walki, czy działo przeciwlotnicze na podwoziu Tatry.
Agencja jako partner włączyła się również w organizację obchodów 77 rocznicy bitwy nad Bzurą, która odbyła się 17 września br. w Sochaczewie. Honorowy patronat nad uroczystościami objął Prezydent RP Andrzej Duda. Obchody rozpoczęła polowa msza św. na cmentarzu żołnierzy WP oraz apel pamięci poległych w bitwie pod Bzurą. Następnie na Placu Kościuszki nastąpiło oficjalne nadanie 38 Sochaczewskiemu Dywizjonowi Zabezpieczenia Obrony Powietrznej sztandaru ufundowanego przez mieszkańców miasta i powiatu. Kulminacyjnym punktem obchodów było widowisko historyczne „Obronić Miasto! Sochaczew 1939”, w którym grupy rekonstruktorów odtworzyły starcia z bitwy pod Bzurą. Blisko 200 rekonstruktorów oraz widowiskowa oprawa pirotechniczna, która po zmroku rozświetlała okolice podzamcza zrobiły duże wrażenie na zgromadzonych widzach. Na uczestników wydarzenia czekało również polowe muzeum, pokazy sprzętu wojskowego, koncerty oraz prawdziwa żołnierska grochówka.
Udział Agencji Mienia Wojskowego w militarnych rekonstrukcjach i imprezach plenerowych to dobra okazja nie tylko do sprzedaży mienia ruchomego oraz prezentacji nieruchomości, ale również do budowy wizerunku AMW jako instytucji, która wspiera projekty związane z promocją wiedzy historycznej czy kultywowaniem tradycji polskiej wojskowości.